Сторінки життя Яна Грейма


Село Отроків, малюнок Я.Грейма Ян Грейм.Село Отроків, малюнок Я.Грейма . Фото: з архіву

17 грудня минає 125 років з дня смерті Яна Грейма – подолянина, живописця, графіка. Однак короткий, але стрімкий творчий злет молодого художника залишається маловідомою сторінкою в історії подільського мистецтва.

Ян (Іван) Віктор Грейм народився 24 червня 1860 року в Кам’янці-Подільському у родині Михайла Грейма. Батько був директором губернської друкарні, власником одного з найперших фотографічних закладів на Поділлі, нумізматом, колекціонером предметів старовини. Мав дружні стосунки з багатьма відомими постатями Кам’янця-Подільського, серед яких був і Ю.Ролле. Старший син М.Грейма Юзеф серйозно займався музикою. Тому з дитячих років Ян виявляв цікавість до музики (грав на скрипці) та малювання. Художні здібності юнака в гімназії розвивав вчитель Вольський. Вже в третьому класі прийшло перше визнання – Ян Грейм отримав похвальний лист Петербурзької академії мистецтв за малюнок голови Божої Матері, надісланий на конкурс робіт учнів початкових і середніх навчальних закладів.
Вплинув на подальшу долю юнака польський художник Титус Малешевський (1827-1898), автор відомого портрета М.Коперніка з геліоцентричною системою в руках. Гостюючи в Кам’янці-Подільському, він пересвідчився у таланті Яна Грейма і разом з відомими лікарями Ю.Ролле та К.Пшиборовським переконав батьків відправити юнака на навчання до Петербурзької академії мистецтв.
Юний Грейм вирушає у місто над Невою. Рік навчається як вільний студент, а після складання необхідних іспитів його приймають до академії. Перші успіхи не забарилися. У лютому 1879 року Ян отримує малу срібну медаль за зображення видів рідного Кам’янця-Подільського. В подальшому отримав ще близько десяти малих та великих срібних медалей за свої твори від Петербурзької академії мистецтв. Під час навчання копіював картини видатних майстрів, переважно іспанської школи – як для відточення майстерності, так і для заробітку.
У зв’язку з хворобою у 1882 році Ян Грейм змушений був залишити Петербург для лікування сухот за кордоном. Там він протягом 1883 року навчається у Мюнхенській академії мистецтв під керівництвом О.Вагнера. Саме тут була створена картина «Голгофа», що принесла Грейму визнання. У вересні «Кур’єр Варшавський» писав про успіх картин художника, представлених на Мюнхенській виставці.
У 1884 році, повернувшись до Петербургу, молодий митець продовжує наполегливо працювати. У цьому році з’являються такі його роботи: «Мойсей», «Отаман Кільце», «Два вершники в бою» та інші. 4 листопада 1885 року Ян Грейм отримав малу золоту медаль за одну з найкращих своїх робіт – «Дедал та Ікар». На картині великих розмірів (приблизно 1,9 м х 2,6 м) було відтворено одну з найпопулярніших сцен грецької міфології.
Містичний поворот долі! Як юний Ікар, якому власний батько прикріпив крила, щоб визволити його з полону, піднявшись до сонця і опаливши їх, впав у море, так і юний Грейм, підтримуваний батьком, хотів піднятися на новий, вищий рівень майстерності. З юним запалом, незважаючи на біль і втому, прямував до бажаної мети. Хотів здобути велику золоту медаль академії, що передбачало надання шестирічної стипендії для стажування в Римі – мрії всього життя. Але виснажлива праця без сну і спочинку остаточно підірвала його здоров’я, і у лютому 1886 року Ян повертається в рідний Кам’янець. Тут він провів останні дні свого життя і помер 17 грудня.
По смерті двадцятишестирічного Яна Грейма залишилося близько 200 його робіт. Частина їх стала власністю закладів, де навчався художник. Декілька картин було подаровано варшавському Товариству сприяння мистецтву (в тому числі і «Голгофу»). Багато творів на релігійну тематику зберігалося у кам’янець-подільському вірменському костьолі. Після смерті сина М.Грейм подарував картину «Дедал та Ікар» Краківському музею. Також Ян Грейм був автором багатьох портретів відомих кам’янець-подільських діячів. За переказами, М.Грейм у власному будинку організував музей, де були виставлені роботи сина. Але якою була доля його експонатів – невідомо.
Окрім того, Ян Грейм залишив багато краєвидів подільських міст і сіл, виконаних олівцем. Вони друкувалися на сторінках варшавського часопису «K?osy» у 1884 році як ілюстрації до нарису Ю.Ролле «По малих дорогах». Серед них – Могилів-Подільський, Лядова, Отроків, дністровські пороги та ін.
«…малював, бо відчував потребу малювати, бо без цього не розумів життя – як пташка, яка співає, хоч сумно навколо неї…» – слова Ю.Ролле про Яна Грейма дуже точно характеризують життєве кредо молодого подільського художника, який так рано пішов із життя.